Boswachter Martijn van Schie van Natuurmonumenten doet een noodoproep: hij vraagt het Hoogheemraadschap van Delfland om per direct de stromingsrichting van het water aan te passen, om zo te voorkomen dat er nóg meer bestrijdingsmiddelen in de natuurgebieden van Midden-Delfland terecht komen.
Met meer dan 40 jaar op de teller neemt boswachter Guus van Oostwaard (66 jaar) afscheid van Natuurmonumenten en van ‘zijn’ Vlietlanden bij Maasland en Vlaardingen. Hij gaat met pensioen! In de jaren dat Guus boswachter is geweest op de Vlietlanden heeft hij gezorgd voor de dieren, bloemen, vogels en insecten. Eigenhandig maakte hij dat zo veel mogelijk soorten een plekje kregen op de hooilandjes. Maar één dier heeft toch wel een speciaal plekje in zijn hart: de noordse woelmuis.
Boer Jeroen van der Kooij was deze week ontzettend trots toen hij een nest van een veldleeuwerik in zijn land vond. De veldleeuwerik was ooit de algemeenste akker- en weidevogel van ons land. Helaas is de stand van de broedvogel nu met maar liefst 95% afgenomen. “Dat de veldleeuwerik hier dan weer een plek vindt, dat is een enorme opsteker”, zegt boer Jeroen opgetogen.
Midden-Delfland ligt ingeklemd tussen de grote steden Rotterdam, Delft en Den-Haag en 2,5 miljoen inwoners. Dit landschap wordt gekenmerkt door het boerenland en haar boerenbedrijven. Natuurmonumenten werkt hier samen met de boeren die grond van de natuurvereniging pachten en beheren. Boer en boswachter gaan in gesprek en geven jou een kijkje achter de schermen! In deze reeks: Jeroen van der Kooij van Hoeve Rust-hoff in Maasland.
In de natuurgebieden van Natuurmonumenten in Midden-Delfland en de Noordrand van Rotterdam staat het in het voorjaar vol bloemen: orchideeën, dotterbloem en echte koekoeksbloem. De zomermaanden worden benut om te maaien en het maaisel af te voeren (hooien), zodat deze bijzondere bloemen en kruiden volgend jaar weer de ruimte krijgen om de gebieden paars, geel en roze te kleuren.
De onderbouwing van de aanleg van de Blankenburgtunnel blijkt anno 2016 achterhaald. Het nut van de geplande weg van 1,2 miljard euro is vele malen kleiner dan door het ministerie van Infrastructuur en Milieu wordt verondersteld op basis van tien jaar oude scenario’s.