Ga direct naar inhoud
Nieuws

Uniek vervolg kadeherstel: emissiearm werken

25 september 2024 | Hanneke Wijnja

Om het Fochteloërveen voor de toekomst te kunnen behouden is het tegengaan van verdroging door het verbeteren van de waterhuishouding en het herstellen van kades essentieel. De eerste fase van het grootschalig kadeherstelproject is in het najaar van 2022 van start gegaan. Halverwege september 2024 zijn de opbouwwerkzaamheden voor de tweede fase gestart. In deze fase vormt Natuurmonumenten samen met de aannemers Avitec, Oenema Groep en Gebroeders Kok het samenwerkingsverband 'Groene Kade'.

Aanleg elektrische transportband Fochteloërveen

Impact

Natuurherstel zonder negatieve effecten is bijna onmogelijk. Natuurmonumenten probeert de impact zo klein mogelijk te houden door de werkzaamheden onder ecologische begeleiding uit te voeren. Daarnaast wordt in de tweede fase emissiearm gewerkt. Het streven is om een emissiereductie van ten minste 85% te realiseren ten opzichte van de traditionele uitvoeringsmethode.

Elektrisch

Het zand en leem voor de aanleg van de kades wordt door middel van elektrische transportbanden vanaf het depot aan de Drentse weg over de hoofdkade naar het centrale deel van het Fochteloërveen getransporteerd. Deze transportbanden hebben een lengte van zo'n twee kilometer. Het zand en leem komt in een trechter (stortbunker) op een overslagpunt en wordt van daaruit vervoerd naar de plaats van verwerking.

Waterstoftractor kadeherstelproject Fochteloërveen

Waterstoftractor

Emissiearm

Voor het ontgraven van grond en veen en het verwerken van zand en leem in de kades worden volledig elektrische kranen gebruikt. Voor het vervoer van deze grondstoffen vanuit het overslagpunt in het centrale deel naar de locaties waar de kades worden aangelegd, worden tractoren op waterstof ingezet. Het personeel rijdt dagelijks met elektrisch vervoer naar de projectlocatie. Bij de opbouwplaats voor de transportband staat zelfs een zelfvoorzienende, duurzame schaftwagen.

Toegankelijkheid

Om het fiets- en wandelverkeer op de Bonghaar niet te blokkeren, wordt een doorgaanbare zeecontainer geplaatst. De transportband zal over deze container worden aangelegd. Op deze manier ondervinden bezoekers van het natuurgebied de komende jaren zo weinig mogelijk hinder van de werkzaamheden. Tijdens het broedseizoen wordt het werk stilgelegd.

Uniek

Voor zover bekend is een dergelijk project nog niet eerder op deze manier – dus emissiearm – uitgevoerd. Daar zijn we als samenwerkingsverband ‘Groene Kade’ erg trots op. Naar verwachting is de opbouw in november klaar en zullen de kadeherstelwerkzaamheden eind november opgestart worden.

Lees meer over het kadeherstelproject >

Headerfoto: Aanleg elektrische transportbanden op de hoofdkade, Esmee Bartelink

Logo Groene Kade
Hanneke Wijnja
Hanneke Wijnja