Ga direct naar inhoud

Veilige spoorovergangen Landgoed Nijenburg

ProRail, gemeente Heiloo en Natuurmonumenten werken samen om de onbeveiligde en daardoor gevaarlijke spoorwegovergangen op landgoed Nijenburg veiliger te maken. Dit is noodzakelijk vanwege de toename van treinen tussen Alkmaar en Amsterdam, wat de kans op ongelukken verder vergroot.

trein raast voorbij bij spoorovergang Kuillaan Nijenburg

Gezamenlijke oplossing: tunnel en brug

Er zijn een groot aantal varianten uitgewerkt, waarbij het de uitdaging was om de diverse belangen van de samenwerkende partijen bij elkaar te brengen. Er is gekozen voor een oplossing waarbij één overgang wordt opgeheven en twee andere worden vervangen door een tunnel en een voetgangersbrug. Dit zorgt voor een veilige oversteek en behoudt van de toegankelijkheid van het landgoed.

Het plan ziet er als volgt uit:

  • Overgang Westerweg - Cranenbroek: vervalt. 
  • Overgang Stetlaan - Kraaienlaan: wordt vervangen door voetgangersbrug.
  • Overgang Kuillaan - Westerweg: wordt vervangen door een tunnel voor voetgangers en fietsers 100 meter ten noorden van de bestaande spoorovergang. Aan de oostzijde van het spoor sluit de tunnel met een fietspad aan op de bestaande Westerweg. Aan de westkant van het spoor komt een nieuwe ontsluitingsweg naar de Aert de Gelderlaan vlakbij de rondweg om Alkmaar (N9). Deze weg loopt langs het spoor en langs de N9 en wordt opengesteld voor fietsers, voetgangers, aanwonenden en bestemmingsverkeer.

Een ontwerp van het plan is in samenspraak met de bewoners en bedrijven uitgewerkt die in de toekomst van de weg gebruik maken. Ook recreanten die van de overgangen gebruik maken is via een enquête naar hun mening gevraagd. Daarnaast is met diverse organisaties, zoals de fietsersbond, de Historische Vereniging, gemeente Alkmaar en provincie Noord-Holland overleg geweest. 

Aaneengesloten landgoed behouden

Ondanks eerdere aantastingen door de spoorlijn en de Kennemerstraatweg die het landgoed doorklieven, zet Natuurmonumenten zich in om de verbindingen tussen de verschillende delen van het landgoed te behouden en te verbeteren. Behoud van twee overgangen is belangrijk om de verbinding tussen het Overbos en het Heilooërbos te behouden. Zo kunnen wandelaars het unieke Rijksmonument in zijn geheel blijven beleven in één rondwandeling. Het landgoed is een van de meest complete landgoederen in Noord-Holland, met historische gebouwen, oude bomenlanen, landgoedboerderijen en weilanden. De plannen zorgen ervoor dat de cultuurhistorische waarden en zichtlijnen behouden blijven. 

Gevolgen voor natuurwaarden

De impact op de natuur wordt zo beperkt mogelijk gehouden. Flora en fauna in het projectgebied zijn gedetailleerd onderzocht en er worden maatregelen genomen om verstoring en schade te minimaliseren. Compensatie voor natuurverlies (NNN) wordt financieel geregeld en gewaarborgd door de provincie.

Bezoekersenquête

Natuurmonumenten hield een enquête onder wandelaars. Bijna 700 gebruikers van de overgangen hebben deze ingevuld. 89% vindt dat de aantrekkelijkheid van het landgoed verloren gaat als overgangen sluiten. De meeste wandelaars vinden zowel de overgangen bij Kraaienlaan en Kuillaan noodzakelijk.

Planning en proces

ProRail heeft een vergunningsaanvraag ingediend bij de gemeente Heiloo. Voor meer informatie over de planning en processtappen, zie website van gemeente Heiloo.

Meer informatie? U kunt contact met ons opnemen via [email protected]

Visualisatie wandelbrug spoorovergang

Bezoekersinformatie

Bereikbaarheid

    Parkeerplaats Stetlaan