Ga direct naar inhoud

Emissiearm werken Fochteloërveen

Om het Fochteloërveen voor de toekomst te kunnen behouden is het tegengaan van verdroging door het verbeteren van de waterhuishouding en het herstellen van kades essentieel. De eerste fase van het grootschalig kadeherstelproject is in het najaar van 2022 van start gegaan. Begin december 2024 zijn de werkzaamheden voor de tweede fase gestart. Daarvoor is een bijzondere samenwerking ontstaan. Natuurmonumenten heeft met de aannemerscombinatie 'Groene Kade’ een nieuwe innovatieve manier van zandtransport bedacht om uitstoot van stikstof en CO2 tot een minimum te beperken.

Elektrische transportband Fochteloerveen

De belangrijkste innovatie is om met een elektrisch aangedreven transportband zand en leem dwars door het natuurgebied te vervoeren. Dat is in Nederland bij natuurherstel niet eerder gedaan. De komende jaren transporteren we, over een lengte van ruim twee kilometer, een volume van 20.000 vrachtwagenladingen. 

Impact

Natuurherstel is noodzakelijk om de achteruitgang van de natuurkwaliteit in dit Natura 2000-gebied te stoppen. Het is echter onmogelijk om zonder negatieve effecten op deze grote schaal herstelwerkzaamheden uit te voeren. Natuurmonumenten probeert de impact ervan zo klein mogelijk te houden door emissiearm te werken. Het streven is om een emissiereductie van ten minste 85% te realiseren ten opzichte van de traditionele uitvoeringsmethode. De werkzaamheden worden onder ecologische begeleiding uitgevoerd en tijdens het broedseizoen wordt er niet gewerkt.

Elektrisch

Het zandtransport vanaf de winningslocatie tot aan het depot gebeurde al via een elektrisch aangedreven pomp en een speciaal aangelegde pijpleiding. Nu wordt ook het transport tot ver in het natuurgebied volledig elektrisch. Daar in het centrale deel van het Fochteloërveen komt het zand en leem in een stortbunker van waaruit het verder vervoerd wordt naar de te herstellen kade. Een berekening van de hoeveelheid vervoersbewegingen die op deze manier worden uitgespaard komt neer op minimaal 80.000 vrachtwagenkilometers die hierdoor niet heen en terug door het natuurgebied hoeven te rijden.

Elektrische transportband Fochteloerveen

Emissiearm

Voor het ontgraven van grond en veen en het verwerken van zand en leem in de toekomstige kades worden volledig elektrische kranen gebruikt. Het vervoer van deze grondstoffen vanaf de stortbunker naar de kades, gebeurt door tractoren op waterstof. Kraanmachinisten en medewerkers die de machines bedienen rijden dagelijks met elektrisch vervoer naar de projectlocatie en maken gebruik van een zelfvoorzienende, duurzame schaftwagen.

Toegankelijkheid

Om het fiets- en wandelverkeer op de Bonghaar niet te blokkeren, is een doorfietsbare zeecontainer geplaatst. De transportband is over deze container aangelegd. Op deze manier ondervinden bezoekers van het natuurgebied de komende jaren zo min mogelijk hinder van de werkzaamheden. 

Fietstunnel emissiearm werken Fochteloerveen

Uniek

Voor zover ons bekend is een dergelijk project van deze omvang en deze volumes aan grondverzet (minimaal 400.000 M3) bij natuurherstel niet eerder op deze wijze en emissiearm uitgevoerd. Daar is het samenwerkingsverband ‘Groene Kade’ bestaande uit de bedrijven Avitec, Oenema Groep en Gebroeders Kok en opdrachtgever Natuurmonumenten erg trots op. Deze lokale aannemers hebben hun machinepark en transportmateriaal speciaal laten aanpassen en bouwen. Ook voor hen is dit een belangrijke stap naar emissiearm werken, een uitdaging die gezien de noodzakelijke energietransitie en stikstofproblematiek voor hen deuren opent naar een emissiearme toekomst. Na afloop van het kadeherstel in het Fochteloërveen worden de meeste machines en transportbanden weer op andere projecten ingezet.

Lees meer over het kadeherstelproject >

Headerfoto: Overzicht elektrische transportband en stortkokers op de Bonghaar, Binne-Louw Katsma

Logo's natuurherstel Fochteloërveen

Bezoekersinformatie

Bereikbaarheid

    Parkeerplaats Brunstingerplas